سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ندای ماهین

ندای بازسازی بقیع شریف

تحلیل القدس العربی درباره تنها ماندن انگلیس در خلیج فارس

تحلیل القدس العربی درباره تنها ماندن انگلیس در خلیج فارس

روزنامه القدس العربی در شماره روز چهارشنبه خود در ارتباط با "برخورد محافظه کارانه اروپا" به پیشنهاد انگلیس در خصوص تشکیل نیروی نظامی اروپایی در تنگه هرمز سه دلیل برشمرد.

 

العالم ـ آسیا

بر اساس این گزارش، دلایل سه گانه یاد شده عبارتند از:

اول: انگلیس بدون اطلاع شرکای خود در اتحادیه اروپا و با هماهنگی آمریکا نفتکش ایرانی را به گروگان گرفت.

دوم : نیروی نظامی اروپا نمی تواند بازدارنده ایران باشد بلکه ممکن است تهران را به سمت تندروی بیشتر سوق دهد به ویژه با توجه به اینکه اروپایی ها مایلند توافق هسته ای که دولت آمریکا از آن خارج شده را نجات دهند.

از سوی دیگر موضع چین و روسیه در مخالفت با سیاست غرب در خلیج فارس به ویژه تنگه هرمز اتخاذ موضع از سوی اروپا را دشوارتر کرده است.

سوم: رهبران اتحادیه اروپا سعی دارند تا از راه های دیپلماتیک و گفت وگو بحران خلیج فارس را پایان دهند و از نظامی کردن این بحران به شدت پرهیز می کنند و به همین دلیل از پیشنهاد لندن در خصوص تشکیل نیروی نظامی مشترک جهت تامین امنیت خطوط کشتیرانی در خلیج فارس استقبال نکردند.

القدس العربی افزود: به دنبال توقیف دو نفتکش به طور متقابل از سوی ایران و انگلیس، شماری از کشورهای اروپایی سعی دارند تا از بحرانی که کاخ سفید می خواهد بر اروپایی ها تحمیل کند، در امان بمانند.

این روزنامه فرامنطقه ای چاپ لندن نوشت: روابط تهران و لندن پس از توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق در ابتدای ماه جاری میلادی و به دنبال آن توقیف نفتکش انگلیسی در هفته گذشته از سوی ایران دچار یک بحران واقعی شد. انگلیس می خواهد با آمیختن تهدید و دیپلماسی راه حلی برای این بحران بیابد.

"جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس دوشنبه هفته جاری از تمایل کشورش جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز سخن به میان آورد اما فاش کرد که لندن در صدد تشکیل نیروی نظامی اروپایی جهت تامین امنیت نفتکش ها است.

بر پایه همین گزارش، تلاش انگلستان برای تشکیل نیروی نظامی مشترک اروپایی در خلیج فارس نشات گرفته از تجربه های پیشین اروپایی ها است که مهم ترین آنها تشکیل نیروی مشترک اروپایی در چارچوب ناتو در سال 2008 برای مقابله با حملاتی است که سومالیایی ها در شاخ آفریقا علیه کشتی های صیادی و نفت کش های بین المللی انجام می دادند.

به گزارش ایرنا، القدس العربی خاطرنشان کرده که این نیرو با توجه به همکاری بسیار کشتی های نظامی روسی و چینی و هندی توانست تا اندازه ای از خطر کشتی های سومالیایی ها بکاهد. اما کشورهای اروپایی هم اکنون با یک قدرت نظامی منطقه ای به نام ایران روبرو هستند که توان نظامی غیرمنتظره خود را به اثبات رسانده است و در همین رابطه در ماه گذشته میلادی توانست هواپیمای جاسوسی گلوبال هاوک آمریکا را سرنگون کند و علاوه بر آن ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن آمریکا را واداشت تا از بیم موشک های ایران وارد آب های خلیج فارس نشود و در دریای عرب باقی بماند.

این روزنامه تاکید کرده که از نظر نظامی، توان موشکی ایران و تاکتیک نظامی دریایی این کشور بر هزاران قایق کوچک تندرو مجهز به موشک مبتنی است و کشتی های جنگی اروپا نمی توانند با آنها مقابله کنند زیرا هر گونه رویارویی منجر به تلفات سنگینی در هر دو سو خواهد شد. همچنین کشورهای بزرگ اروپایی همچون فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا معتقدند که انگلیس در دام نقشه های تحریک آمیز آمریکا افتاده است.